Zimní karavanink je báječný, jen je třeba dát si pozor na pár věcí, aby se vám příjemná zimní pohodička nezměnila v noční můru. Při nízkých teplotách dochází k jevům, se kterými se v létě jen tak nesetkáte. Jedním z nich je nadměrná kondenzace vody, která může časem významně poškodit interiér a to nechcete! Proto vám přinášíme praktické rady a tipy, jak efektivně topit a jak kondenzaci minimalizovat, případně jí úplně předejít.
Pokud si pořizujete karavan, už před jeho nákupem myslete na to, zda v něm budete trávit i zimní období. Někteří výrobci nabízejí „zimní pakety“ s určitou výbavou, která významně usnadňuje zimní karavaning. Tyto modely karavanů a obytných vozů mají například podlahové vytápění, dvojité podlahy, silnější odizolované stěny i střechy, které zabraňují unikání tepla. Rozvody teplovzdušného či teplovodního topení vedou kolem nádrží, aby nedocházelo k zamrznutí jejich obsahu.
Vytápění
Karavany a obytná auta jsou vybavené plynovými systémy vytápění, které teplo rozvádí buď pomocí rozfuku, nebo pomocí vodních radiátorů.
- Základní variantu představuje horkovzdušné topení, kde je horký vzduch rozváděn hadicemi s vývody po celém obytném prostoru. Důležitý je dostatek vývodů teplého vzduchu. Oblasti vzdálenější od topného tělesa jsou hůře saturovány teplým vzduchem, kdežto místa v jeho těsné blízkosti mohou být naopak přehřátá.
- Stálý tepelný komfort zajišťuje teplovodní topení, u kterého vedou hadice s horkou vodou vždy kolem celého interiéru a vyhřívají pomocí radiátorů celý prostor.
- Šikovným pomocníkem pro zimní karavanink je elektrické podlahové vytápění, které ohřívá podlahu a zajistí vám příjemný pocit tepla od nohou v celé obytné části.
Pokud vás trápí nedostatek tepla nebo malá kapacita plynu nutného pro vytápění a máte k dispozici připojení na 230 V, můžete si v karavanu či obytce účinně přitopit přídavnou elektrovložkou Truma Ultraheat, která účinně navyšuje výkon plynového topení Truma 3 a 5, nebo ji můžete používat i samostatně při venkovních teplotách nad 0°C. Rychlá a levná varianta pro všechny, kteří potřebují vytopit chladný kout, nebo zvýšit výkon stávajícího topení je přímotop.
TIP: Pokud vám v zimě zhasne topení, zkuste ho nejprve znovu zapálit, poté zkontrolujte dostatek plynu v láhvi a zda nemáte zamrzlé či zasněžené sací otvory pod karavanem i komín.
Když poprvé přijdete do vychladlého karavanu, nastavte topení a rozfuk na maximum. Otevřete všechny úložné prostory, aby při zahřívání interiéru byla zajištěna optimální ventilace. Nezapomeňte roztáhnout rolety a záclony.
Mohlo by vás zajímat: Jak si vytopit karavan na dálku
Zamezte vzniku vlhkosti
Největším nepřítelem karavanu je vlhkost vznikající při velkých teplotních rozdílech během dne a noci, nebo v oblastech tzv. tepelných mostů při velkém rozdílu vnitřní a vnější teploty. V takových případech se uvnitř obytné části začne srážet voda, která může časem poškodit celý interiér. Vlivem nadměrné vlhkosti vznikají plísně a dochází ke kroucení nábytku. To celé se nemůže stát, když bude uvnitř karavanu konstantní vlhkost a teplota, proto se snažte dodržovat následující doporučení.
Časté větrání
Větrání se často podceňuje. Měli byste alespoň dvakrát denně na pět minut důkladně vyvětrat a přivést do karavanu sušší vzduch, abyste omezili kondenzaci vody. U obytných aut věnujte zvýšenou pozornost kabině řidiče, kde kondenzuje velké množství vody. Zejména při vaření a po sprše pořádně vyvětrejte a vysušte všechny stopy vlhkosti. Abyste zajistili dostatečnou výměnu vzduchu při větrání, otevřete dvířka všech nástěnných skříněk.
Čím více volného prostoru, tím lepší cirkulace vzduchu
V zimě se pokuste věci, které nepotřebujete, nechat doma, aby mohl vzduch v obytném prostoru přirozeně cirkulovat. Nenechávejte věci přiražené k bočním stěnám, tam se plíseň objeví jako první.
Zamezte ztrátě tepla
Podfukování studeného větru způsobuje prochladnutí podlahy a nepříjemný pocit zimy od nohou. Abyste tomu účinně zabránili, pořiďte si krycí plachtu podvozku. Jednoduše ji nasunete do spodní kedrové lišty a upevněte ji. Nebo si kolem vozu vytvořte sněhový val či jinou zábranu a zamezte tak proudění studeného vzduchu pod vozem či karavanem.
Klesne-li venkovní teplota k 8-5 °C, je dobré ventilační mřížky ledničky přikrýt, aby nedocházelo ke zbytečnému úniku tepla.
Pro udržení tepla ve voze doporučujeme důkladné zaizolování předních a bočních skel kabiny, kde dochází k největším tepelným ztrátám a kondenzaci vody. Nejlepším řešením je použití kompletního kabátu, který sahá až na zem a kryje nejen okna, ale i přední kapotu. Dokonale zateplí a navíc zakryje předek vozu, který zůstane čistý a nezasněžený a vám odpadne nepříjemné škrábání námrazy ze skla.
POZOR! Nucenou ventilaci nikdy nezakrývejte!
Podlahy obytných přívěsů a některá střešní okna jsou z výroby vybaveny ventilačními otvory pro nucenou ventilaci kvůli cirkulaci vzduchu. Do těchto prvků nesmíte zasahovat.
Odstraňujte kondenzovanou vodu
Pokud se i přes všechna opatření někde vytvoří zkondenzovaná vlhkost, jednoduše ji vytřete. Zvýšenou pozornost věnujte okenním a těsnění, rohům skříněk a oblastem tepelných mostů.